دانشمندان موفق به کشف حالت جدیدی از ماده شدند: فلزات [یان-تِلِر].
فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

دانشمندان موفق به کشف حالت جدیدی از ماده شدند: فلزات [یان-تِلِر]. و این نوع از ماده می تواند کلید درک یکی از رازآلودترین موضوعات فیزیک باشد – ابررساناهای دما بالا.
حالت جدیدی از ماده: ابررسانا با دمای بالا

یک تیم بین المللی از دانشمندان از کشف حالتی تازه از ماده خبر دادند که بعنوان عایق، ابررسانا، فلز و آهنربا عمل می کند و می تواند تاثیر زیادی بر تولید ابررساناهای با دمای بالا داشته باشد.

اما چرا این موضوع اینقدر هیجان انگیز است؟ خب، اگر این ویژگی ها تایید شوند، این حالت تازه از ماده به دانشمندان اجازه می دهد تا بفهمند چرا یک ماده می تواند در یک دمای بحرانی، پتانسیل یک ابررسانای خوب بودن را داشته باشد. چون ابررسانا ها به مواد اجازه ی برقراری جریان الکتریسیته بدون هیچ گونه مقاومت (،یعنی آزاد سازی گرما، صدا یا هر گونه آزاد سازی انرژی به هر شکل دیگر) را می دهند، بدست آوردن یک ابررسانای دما بالا می تواند برایمان انقلابی در تولید انرژی به ارمغان بیاورد. اما بدون بوجود آوردن فضایی که آن را دما های بالا می خوانیم عملی نخواهد بود.
همانطور که [مایکِل بایِرن] توضیح می دهد، زمانی که ما درباره ی حالت های ماده صحبت می کنیم، منظورمان فقط جامد ها، مایعات، گاز ها و شاید پلاسما ها نیست، بلکه منظورمان شامل حالت هایی از ماده که در طبیعت وجود ندارند و مبهم هستند نیز می شود؛ مانند [چگالیده بوز-آینستاین]، ابرجامدات، ابرمایعات و … .

نامگذاری شده بعد از اثر [یان-تِلِر]، که در شیمی، برای توضیح شکل هندسی مولکول ها و یون ها در فشار های پایین کاربرد دارد، این حالت تازه از ماده به دانشمندان اجازه می دهد تا یک عایق را تنها با اعمال فشار به یک رسانا تبدیل کنند.

اتفاقی که در یک فلز [یان-تِلِر] روی می دهد، این است که زمانی که فشار اعمال می شود، چیزی که پیشتر بعنوان یک عایق شناخته می شد به یک فلز تبدیل می شود و تاثیر آن برای لحظاتی باقی می ماند. شکل هندسی مولکول های آن ثابت باقی می ماند، اما الکترون های آن می توانند آزادانه در آن حرکت کنند و آن را به یک رسانا تبدیل کنند.

و این تبدیل فاز میان رسانا ها و عایق ها چیزیست که پیشتر هیچ گاه مشاهده نشده بود.

منبع: ScienceAlert


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 11 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 164
بازدید کل : 9847
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1